Pentru prima data in istoria companiei, Metrorex a lansat un anunt prin care isi face cunoscuta intentia de a achizitiona o asigurare de raspundere civila fata de terti. Operatorul metroului bucurestean a aratat ca suma maxima pe care este dispus sa o ofere pentru serviciile de asigurare este de 132.000 de lei, ca a primit deja patru oferte si ca, in acest moment, se afla intr-o perioada de “clarificari cu ofertantii”. Sursele arata ca Metrorex vrea inclusiv sa acopere eventualele daune provocate de materiale explozive sau inflamabile aflate asupra calatorilor, iar aceasta cerinta ar putea face diferenta intre ofertanti.
Surse apropiate discutiilor au aratat, ca de asigurarea pentru raspundere a Metrorex sunt interesate companiile Generali, Omniasig si Groupama.
Societatea franceza Groupama este si cea care asigura, pana in aprilie 2017, “materialul rulant” al Metrorex, adica trenurile in sine. Asigurarea emisa de Groupama pentru metrou este asemanatoare cu politele CASCO de la autoturisme.
Intrebat care este limita de raspundere, adica pana la ce suma pot merge despagubirile acordate eventualelor victime, responsabilii Metrorex nu au dat un raspuns concret. “Valoarea prejudiciilor acordate se va stabili in concordanta cu legislatia in vigoare, odata cu incheierea politei”, au aratat reprezentantii operatorului.
Pe de alta parte, in caietul de sarcini oferit celor interesati se vorbeste de mai multe sublimite de asigurare, dar si despre o limita globala de 1,1 milioane de euro pentru vatamari corporale.
Marsh Romania este, de asemenea, membra a unui grup care a intermediat polite de asigurare pentru sute de societati de transport public din lume.
„Este un lucru bun ca Metrorex vrea, pentru prima data, sa incheie o asigurare de raspundere. In alte tari, acest tip de polite a devenit o obisnuinta de foarte multa vreme. In Romania, noi am mai incercat sa facem o asigurare de raspundere pentru CFR Marfa, dar, pana la urma, nu a mai iesit. Limita de 1 milion de euro este foarte mica, in comparatie cu sumele din alte tari, dar, repet, este mai bine decat nimic”, a comentat George Dragne, deputy sales manager Marsh Romania.
Precizam ca, pentru RCA, de exemplu, limita de raspundere pentru vatamari corporale este de 5 milioane de euro.
Polita achizitionata de metrou ar urma sa acopere orice tip de dauna materiala sau vatamare provocata persoanelor care calatoresc cu metroul sau care se afla pe peron in asteptarea trenurilor. Pana acum, la metroul bucurestean, nu a vut loc niciun incident major.
Asiguratorul va prelua riscuri la care se expun, zilnic, 700.000 de oameni. Diferenta o poate face o singura clauza, mai putin uzuala
Cel mai greu de acoperit risc pe care il cere Metrorex in caietul de sarcini este acela al producerii unui eveniment din cauza unor materiale transportate de calatori. Concret, documentul se refera la „daune ca urmare a transportarii de catre calatori a unor substante periculoase/explozive/ radioactive”.
Acest risc este greu de acoperit din cauza efectelor dezastruoase si foarte greu de estimat ale unei explozii in metrou. Sursele spun ca diferentierea participantilor ar putea chiar sa se faca in functie de asumarea sau neasumarea acestui tip de risc.
Totusi, altele sunt riscurile cu potential important de a se intampla. Cea mai mare problema in ceea ce priveste siguranta la metrou, nu numai in Bucuresti, ci oriunde in lume, o reprezinta riscul de incendiu, avand in vedere ca vorbim de spatii extrem de aglomerate si de momente in care este imposibila evacuarea calatorilor.
De altfel, un control efectuat de specialistii din Inspectoratul de Stat pentru Situatii de Urgenta (ISU) a aratat ca cea mai mare problema este tocmai lipsa usilor de evacuare in anumite zone. Mai mult, au aratat pompierii, acolo unde exista, aceste usi sunt de multe ori inchise, ca si hidrantii.
Mici probleme la instalatiile electrice, de exemplu, sunt semnalate la metrou de mai multe ori pe an.
De altfel, Metrorex a aratat ca majoritatea statiilor de metrou au fost construite si puse in functiune inainte de 1990, cand nu era necesar avizul ISU, si ca extista 31 de autorizatii si 4 avize pentru stingerea incendiilor (PSI), Metrorex pregatind expertizarea tuturor statiilor de metrou, in functie de banii alocati de la buget.
Un alt risc semnificativ il reprezinta posibilitatea ca persoanele care vor sa urce sau sa coboare din tren sa alunece in spatiul dintre peron si metrou. Astfel de situatii au aparut destul de des in statiile unde distanta respectiva este foarte mare, cum ar fi Piata Victoriei. In urma unui caz in care o persoana ranita la picior a facut reclamatie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a declansat un control care s-a soldat cu sanctiuni.
Cu peste 4.000 de angajati, Metrorex opereaza o retea de 69,25 kilometri cale dubla, distribuiti pe patru linii magistrale si 51 de statii. A cincea magistrala se afla in constructie si va lega Drumul Taberei (Raul Doamnei) de Eroilor, pe o lungime de 6,5 kilometri si 10 statii.
Sursa: Profit