ASF: Mulți clienți ai firmelor de asigurare sunt suspectați pe nedrept de fraudă.

Oficialii Autoritatii de Supraveghere Financiara confirma intentia de a infiinta Biroul Antifrauda in Asigurari. Reprezentantii Autoritatii spun ca acest organism va servi in primul rand clientii companiilor de asigurare care, de multe ori, sunt suspectati pe nedrept ca ar incerca sa fraudeze asiguratorul.

Viitorul Birou Antifrauda in Asigurari(BAFA) va fi, cel mai probabil, o entitate construita pe modelul Comisiei de solutionare  alternativa a litigiilor (SAL-FIN) functionala deja sub aripa ASF. Cu alte cuvinte, Biroul Antifrauda (BAFA) va fi coordonat de un board format din oameni din ASF si din firmele de asigurare in timp ce plangerile efective vor fi gestionate de specialisti in domeniu. ASF si firmele de asigurare ar dori chiar sa existe procurori detasati pentru acest tip de activitate.

“BAFA a fost gandita ca un sistem de preventie, nicidecum de combatere, aceasta din urma fiind in competenta organelor de specialitate. Prin combaterea fraudei va creste increderea in sistem, procedurile de despagubire vor fi mai rapide, pretul politelor va scadea deoarece daunele frauduloase se vor reduce”, spune Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF.

Potrivit acestuia, primul pas in construirea BAFA este crearea unei baze de date centralizate comune care sa contina istoricul clientilor firmelor de asigurare. Aceasta baza de date ar urma sa fie construita pe un model asemanator Biroului de Credit.

In piata se pare ca  exista anumite situatii in care anumiti clienti, care inregistreaza mai multe daune decat media clientilor, lucreaza constant doar cu anumite service-uri si cu anumiti inspectori de dauna, aceasta atitudine fiind una care ridica semne de intrebare. In plus anumite firme de asigurari lucreaza doar cu anumite service-uri la care dosarele se platesc mai usor decat la altele.

“In circuitul fraudei exista in principiu trei actori principali: clientul, firma de asigurare si cel care furnizeaza serviciul platit de asigurator-service, de exemplu. O frauda nu poate avea loc fara ca cel putin doi dintre acesti actori sa fie implicati”, explica Rangu.

Directorul protectiei consumatorilor din ASF spune ca BAFA va fi in primul rand un instrument destinat clientilor, intrucat exista destule situatii in care persoanele asigurate sunt acuzate pe nedrept ca ar fi frauduloase. Din informatiile Profit.ro reiese ca firme de asigurare includ in circuitul de verificare antifrauda orice solicitare de dauna mai mare de 2.000 de lei, de exemplu.

In secundar, BAFA isi propune sa sprijine autoritatile statului si sa incerce sa stimuleze initiative legislative in domeniu.

Propunerile rezultate din ultima intalnire intre ASF si asiguratori pe aceasta tema, la care a participat inclusiv presedintele Misu Negritoiu, difera mult de cele inaintate initial de asiguratori.

Sursa: Profit