Preturile maxime la RCA, votate in Consiliul ASF

Preturile RCA au fost discutate de ASF, iar rezultatele vor ajunge in analiza Consiliului Concurentei, care va trebui sa dea un aviz. Analiza nu va fi, insa, una care sa ia in calcul tarifele maxime efective sau modalitatea actuariala prin care acestea au fost obtinute, asadar valorile transmise de ASF vor fi si cele care vor ajunge sa fie adoptate in piata printr-o hotarare de guvern. Din 19 octombrie ar trebui sa avem, pentru prima data in ultimii aproape 20 de ani, tarife maxime pentru RCA. 

UPDATE 2: ASF a emis un comunicat de presa in care confirma ca au fost aprobate tarifele maxime pentru RCA si ca au scazut substantial chletuielile administrative alocate asiguratorilor, prezentand si trei exemple de pret. ” De exemplu, pentru un autovehicul de transport marfa cu masa peste 16 tone detinut de o persoana juridica, rezulta o prima maxima de 7.534 de lei, iar in cazul autovehiculelor de transport de persoane cu o capacitate de peste 40 de locuri, aplicarea metodologiei de tarifare a condus la o prima maxima de 6.600 lei. Totodata, pe segmentul autovehiculelor cu o capacitate cilindrica intre 1.201-1.400 cmc, detinute de persoane fizice din categoria de varsta 31-40 de ani, tariful de prima maxim rezultat este de 610 lei. „, arata ASF.

Pe de alta parte, Autoritatea expliciteaza si modalitatea in care a fosy fixat procentul luat in calcul pentru cheltuielile administrative ale asiguratorilor. Este o formula ceva mai complexa decat cele de pana acum care include si procente stabilite, dar si o valoare fixa raportata la numarul de contracte RCA incheiate pe o perioada de un an.

” Cheltuielile de achizitie si administrare ale societatilor de asigurare cuprind o cota de 25%, in care intra contributiile asiguratorilor la fondurile de garantare si compensare a daunelor (FGA, Fondul pentru victimele strazii, Fondul Carte verde) de 8%, cheltuielile cu retelele de distributie si/sau intermediarii din piata (brokeri) – 10%, costul de capital de circa 2%, si cheltuieli proprii variabile (5%). La aceasta se adauga o cota fixa de cheltuieli administrative cu salarii, chirii etc., in suma de 70 lei per unitate de expunere, atat pentru persoanele fizice, cat si pentru persoanele juridice.”, precizeaza Autoritatea. Cu alte cuvinte, pentru fiecare contract RCA pe un an de zile inregistrat  la ASF se vor lua in calcul, cheltuieli de 70 de lei care se adauga la cei 25%.

UPDATE: Comisia de buget-finante a introdus astazi, pe ordinea de zi, fara a anunta in prelabil acest lucru, legea de adoptare a Ordonantei de Urgenta privind RCA.  Proiectul de act normativ a promit aviz negativ, fara ca acest lucru sa insemne ca OUG privind RCA nu si mai face efectele. Legea privind adoptarea OUG va merge, mai departe, in plenul Senatului cu tot cu recomandarea negativa de la comisie. Ultimul cuvant il va avea insa de spus Camera Deputatilor care este for decizional. Pana atunci, OUG isi face efectele, deci pana pe 19 octombrie trebuie stabilite tarifele maxime pentru RCA.

Dupa o analiza amanuntita, specialistii Autoritatii de Supraveghere Financiara au modificat unul dintre cei mai importanti parametri din formula de calcul a tarifului. Este vorba despre ponderea cheltuielilor administrative.

Formula efectiva de calcul al tarifului RCA nu va fi modificata fata de varianta initiala. Principalii indicatori care vor influenta pretul maxim sunt daunele platite de asiguratori, rezervele constituite de acestia si cheltuielile administratie si primele incasate pe segmentul RCA.

ASF va calcula tarifele maxime pentru toate categoriile de autovehicule, de la masini mici la camioane de peste 16 tone.

Criteriile de ajustare a preturilor, cum ar fi varsta soferului si capacitatea cilndrica a masinii (in cazul automobilelor) sau masa camionului, raman in vigoare. Nu va mai fi luat in calcul judetul in care este inmatriculat autovehiculul.

Nu sunt cunoscute inca tarifele pentru categoriile de autovehicule, dar se pare ca in cazul autocamioanelor de peste 16 tone s-a ajuns la un consens asupra valorii de 7.960 de lei, pe an, cu circa 500 de lei mai mult decat pretul rezultat dupa primele intalniri ASF- transportatori, dar cu aproape 2.000 de lei sub nivelul rezultat inainte de ultimele intalniri.

In prezent, doar Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania mai contesta preturile propuse de ASF. Potrivit lui Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, el se afla, impreuna cu echipa sa, “in stand by, la sediul COTAR”, asteptand ca ASF sa ii invite la o noua runda de negocieri.

In caz contrar, spune Stefanescu, pe 25 octombrie, in cadrul unui miting va fi constestata iar conducerea ASF.

Sursa: Profit